Sprawne działanie napędu w rowerze jest możliwe jedynie przy odpowiednim naoliwieniu łańcucha, łożysk i i prawidłowej regulacji przerzutek. Od dobrego naoliwienia łańcucha zależy siła, jaką musimy włożyć w pedałowanie, by było ono efektywne. Zaniedbanie konserwacji roweru może odczuwalnie wpłynąć na działanie napędu, na czym zależy przecież każdemu rowerzyście, a nie tylko zawodowcowi.

Oprócz narzędzi, do konserwacji niezbędny będzie smar ochronny. Najlepiej używać olejów specjalnie przystosowanych do poszczególnych części rowerowych. Olej do smarowania łańcucha jest inny niż na przykład smar do tłoczków hamulcowych. Dobra jakość preparatu gwarantuje nam najlepszą ochronę w różnych warunkach jazdy.

Czym smarować łańcuch?

Zanim zabierzesz się za naoliwianie, dokładnie wyczyść wszystkie elementy roweru. Jeśli nałożymy nową warstwę smaru, na maź pozostawioną po poprzednim oliwieniu, powstanie mieszanka smaru i kurzu, która nie spełni swojej roli. 

Jaki smar do łańcucha wybrać? Przede wszystkim taki, który jest do niego przeznaczony i oferowany przez renomowane firmy, które na pewno nie sprzedadzą Ci mazi niskiej jakości. Polecamy smary niemieckiej marki Hanseline, która skupia się na produkcji środków do pielęgnacji rowerów. Najczęściej buteleczka ze smarem posiada wydłużoną końcówkę, która ułatwia równomierne rozprowadzenie preparatu.

Olej do smarowania łańcucha ma przede wszystkim redukować tarcie w ogniwach łańcucha, dzięki czemu zwiększać żywotność łańcucha i wycisza jego pracę. Niekiedy możemy znaleźć rozróżnienie na olej do łańcucha do jazdy w mokrych lub suchych warunkach. Pierwszy z nich jest odporny na wymywanie przez wodę, drugi przede wszystkim nie zbiera kurzu. Wiele smarów określa się jednak mianem uniwersalnych, łączących w sobie te właściwości. Każdy smar ochronny musi również zapobiegać korozji, bo zardzewiały łańcuch do niczego nie będzie się nadawał.

Smarując łańcuch należy zostawić kroplę preparatu w każdym ogniwie osobno lub liniowo “przejechać” większe fragmenty. Następnie trzeba wytrzeć zewnętrzną stronę płytek, bo w przeciwnym razie szybko zbierze się tam brud i Twoja praca pójdzie na marne.

Konserwacja hamulców

Konserwując linki od hamulców należy zaopatrzyć się w specjalny smar do hamulców. Najpierw sprawdź, czy linki nie są pozaginane, bo w takim przypadku trzeba je wymień. Jeśli nie są uszkodzone, warto posmarować je smarem. Warto sprawdzić również stan zużycia klocków hamulcowych wykonując prosty test - naciśnij i zwolnij hamulec i zobacz jak zachowują się ramiona. Jeśli odskakują opornie, odkręć szczękę piwotu i posmaruj go smarem.

Pozostałe elementy roweru

Nasmarowania odpowiednim olejem mogą wymagać również piasty, ramiona amortyzatora, przerzutki i manetki do zmiany biegów. We wszystkich przypadkach nadmiar smaru należy zebrać za pomocą ręcznika papierowego albo zwykłej suchej szmatki. Do konserwacji tych elementów świetnie sprawdzi się serwisowy smar uniwersalny Multi Purpose Grease marki Hanseline. Zapewnia ochronę przed korozją i eliminuje wilgoć z piastów, suportu i sterów.

Smar specjalistyczny

Do konserwacji amortyzatorów oferujemy również specjalistyczny olej Hanseline Fork Oil. Przygotowuje rower do jazdy w każdych warunkach pogodowych, stanowi ochronę przed korozją i zwiększa żywotność amortyzatorów.

Innym specjalistycznym preparatem w naszej ofercie jest olej MTB Oil z grafitem marki Hanseline, dzięki któremu zapewnia jeszcze większą trwałość. Został opracowany z myślą o jeździe w trudnych warunkach na zawodach sportowych. Świetnie sprawdzi się w rowerach MTB, ale polecany jest również do stosowania w rowerach szosowych.

Nie szukaj wymówki!

Rower potrzebuje przeglądu i konserwacji tak samo, jak samochód. Warto poświęcić trochę czasu, by sprawdzić jego stan techniczny i odpowiednio naoliwić najważniejsze elementy zanim ruszysz w trasę. Jeden przegląd przed rozpoczęciem sezonu na rower wystarczy pod warunkiem, że skorzystasz ze smarów dobrej jakości, a nie najtańszych mazi dostępnych w supermarketach.