Jakie sakwy rowerowe wybrać? Porównanie sakw Crosso
Zastanawiasz się, jakie sakwy rowerowe wybrać? To niezbędny element wyposażenia na każdej wyprawie rowerowej i bardzo ważne jest, aby wybrać sakwy, które spełnią wszystkie nasze oczekiwania.
Każdy turysta rowerowy stał kiedyś przed tym dylematem, a my chętnie pomożemy Ci w wyborze najlepszej dla Ciebie sakwy.
Jednymi z najlepszych sakw rowerowych na rynku są sakwy polskiego producenta, firmy Crosso.
Sakwy rowerowe Crosso to produkty najwyższej jakości, są niesamowicie wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne i przetarcia, w pełni wodoodporne i stworzone z myślą o jak największej funkcjonalności. Brzmi to trochę jak utarty slogan reklamowy, ale fakty są takie, że wystarczy przejrzeć relacje z wypraw rowerowych po Polsce i świecie i praktycznie na każdej wyprawie turyści wybieralni sakwy rowerowe Crosso.
Rozróżniamy kilka typów sakw, są to:
1) Sakwy rowerowe z serii Dry
2) Sakwy rowerowe z serii Twist
3) Sakwy rowerowe z serii Classic
4) Sakwy rowerowe z serii Expert
Postaram się pokrótce przybliżyć Wam wszystkie te serie i wskazać różnice oraz zalety poszczególnych rozwiązań tak, abyście mogli wybrać sakwę rowerową spełniającą Wasze oczekiwania.
Zacznijmy jednak od samego sposobu mocowania sakwy, ponieważ każda z wymienionych wyżej serii ma do wyboru dwa sposoby mocowania: klasyczne i „Click System”
Mocowanie klasyczne sakw Crosso
W sakwach z mocowaniem klasycznym zaczepiamy sakwy do bagażnika rowerowego za pomocą trzech haków z ocynkowanej stali. Jeden hak znajduje się na dole sakwy, dwa na górze. Sposób montażu sakwy jest bardzo prosty, ściąga się je równie łatwo, a podczas jazdy sakwy trzymają się stabilnie, nie chwieją się, nie drgają, a żadne paski nie wkręcają nam się w szprychy, czy nie trą o oponę.
1) Przed pierwszym użyciem należy odpowiednio ustawić długość naciągu. Podczas zakładania sakwy elastyczny element musi stawiać zdecydowany opór, choć nie za duży, aby nie trzeba było się z sakwą siłować przy jej zakładaniu.
2) Luźny koniec paska przekładamy przez klamerkę, aby zabezpieczyć go przed uderzeniami o szprychy.
3) Przed pierwszym użyciem sakw, należy przykleić rurki z dołączonego zestawy ochronnego na elementy bagażnka.
4) Następnie należy chwycić sakwę za uchwyt i umieścić dolny hak w oczko bagażnika. Jeśli Twój bagażnik go nie posiada: nic się nie stało - skorzystaj ze specjalnego adaptera dostępnego u nas i problem rozwiązany.
5) Sakwę należy pociągnąć do góry, tak aby haki znalazły się powyżej bagażnika.
6) Umieścić haki we właściwym miejscu. Sakwa zamontowana :) Aby zdjąć sakwę należy wykonać czynności w odwrotnej kolejności.
Mocowanie „Click System” sakw Crosso
W sakwach z mocowaniem „Click System” mamy możliwość odkręcenia całego systemu mocowania sakw, co jest przydatne zwłaszcza, gdy musimy transportować sakwy w pociągu czy samolocie. Dzięki temu mamy pewność, że system mocowania nie zniszczy się podczas transportu, czy przerzucania na lotnisku. Dodatkową zaletą mocowania „Click System” jest to, że haczyki od mocowania „zamykają się” na bagażniku, przez co sakwa trzyma się jeszcze pewniej. Jednak największym atutem tego systemu nośnego jest to, że mamy możliwość regulacji kąta pochylenia sakwy, a więc możemy ustawić ją w taki sposób, aby nie zahaczać o nią piętami podczas pedałowania, a to przy dłuższych wyprawach rowerowych jest bardzo ważne.
Przejdźmy jednak do omówienia poszczególnych modeli sakw rowerowych, jak już wspomniałem dla każdego modelu możemy wybrać odpowiedni dla nas system mocowania.
Jeszcze na wstępie chciałbym odpowiedzieć na pytanie wielu początkujących pasjonatów wycieczek rowerowych, mianowicie: jak należy rozumieć pojemność sakw, np. 50 litrów. Otóż 50 litrów odnosi się do kompletu sakw. W skład kompletu wchodzą dwie sakwy rowerowe, więc każda sakwa ma 25 litrów :)
1) Sakwy rowerowe z serii Crosso Dry
Sakwy Crosso Dry występują w wielkościach:
- Crosso Dry 60 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym
- Crosso Dry 30 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym, lub na bagażniku przednim
Sakwy rowerowe z serii Dry wykonane są z obustronnie powlekanej i w pełni wodoszczelnej tkaniny Securo 680 gwarantując suchość zawartości sakwy niezależnie od warunków atmosferycznych.
Sakwy są dodatkowo usztywniane od strony koła rowerowego za pomocą niełamliwej płyty polipropylenowej o grubości 2 mm z pamięcią kształtu, dzięki czemu niezależnie od upchnięcia rzeczy w sakwie, nic nam nie będzie trzeć o oponę, ani nie wkręci się w szprychy. Na tyle sakwy znajdują się elementy odblaskowe, widoczne nawet z 600 metrów, co znacząco zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze.
Sakwy z serii Dry zamykamy przez zrolowanie i zapięcie wytrzymałą klamrą wykonaną z Duraflexu. Aby mieć pewność, że woda nie dostanie się do środka, najlepiej jest zrolować sakwę 3-krotnie.
Zaletą wodoodpornych sakw rowerowych Crosso Dry jest też to, że możemy je bardzo łatwo wyczyścić za pomocą wody z węża ogrodowego, lub opłukując je pod prysznicem :)
2) Sakwy rowerowe z serii Crosso Twist
Sakwy Crosso Twist występują w wielkościach:
- Crosso Twist 52 litry, przeznaczone do montażu na bagażniku tylnym
- Crosso Twist 30 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym, lub na bagażniku przednim
Sakwy rowerowe z serii Twist wykonane zostały z Cordury, to tkanina poliamidowa stosowana przez wojsko, służby specjalne oraz najbardziej renomowanych producentów sprzętu outdoorowego. Cordura jest uznana za najwytrzymalszy obecnie dostępny materiał służący do konstrukcji profesjonalnych sakw czy plecaków. Produkty wykonane z Cordury są niesamowicie odporne na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza na przetarcia i rozdarcia. Dodatkowo, specjalny splot uniemożliwia powiększanie się uszkodzenia, gdy już jakimś cudem do takowego dojdzie. Cordura jest też trwale impregnowana, producent sakw powleka jej wewnętrzną stronę żywicą poliestrową z PVC, a od zewnątrz nakłada powłokę z Teflonu®, dzięki czemu woda spływa po sakwie w postaci kropel i nie ma możliwości wsiąkania pomiędzy włókna tkaniny.
Sakwy te również są dodatkowo usztywniane od strony koła rowerowego za pomocą niełamliwej płyty polipropylenowej o grubości 2 mm z pamięcią kształtu, dzięki czemu niezależnie od upchnięcia rzeczy w sakwie, nic nam nie będzie trzeć o oponę, ani nie wkręci się w szprychy. Na tyle sakwy znajdują się elementy odblaskowe, widoczne nawet z 600 metrów, co znacząco zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze.
Sakwy z serii Twist zamykamy szczelnie przez zrolowanie i zapięcie wytrzymałą klamrą wykonaną z Duraflexu. Aby mieć pewność, że woda nie dostanie się do środka, najlepiej jest zrolować sakwę 3-krotnie. Jeśli mamy potrzebę redukcji pojemności sakwy wystarczy, że zrolujemy ją jeszcze mocniej.
Do sakw z serii Twist możemy dopiąć dodatkowe akcesoria aby powiększyć ich pojemność. Może to być klapa na sakwę lub dodatkowa kieszeń.
3) Sakwy rowerowe z serii Crosso Classic
Sakwy Crosso Classic występują w wielkościach:
- Crosso Classic 46 litrów, przeznaczone do montażu na bagażniku tylnym
- Crosso Classic 30 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym, lub na bagażniku przednim
Sakwy rowerowe z serii Classic to raczej propozycja na krótsze, maksymalnie kilkudniowe wycieczki rowerowe, a nie na podróż dookoła świata, jednak zostały wykonane z równie olbrzymią starannością i również są wodoodporne oraz odporne na przetarcia. Są jednak o 300 gram cięższe od swojego odpowiednika z serii Dry oraz prawie 200 gram cięższe od największej sakwy z serii Twist.
Tak samo jak sakwy z serii Twist, zostały one wykonane z Cordury, więc są w pełni odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz cechują się wodoodpornością. Na tylnej części sakw znajdują się elementy odblaskowe, widoczne nawet z 600 metrów, co znacząco zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze. Sakwy od strony wewnętrznej wyposażono też w udaroodporne usztywnienia, aby zapobiegać ocieraniu się wypchanej sakwy o koło, czy wkręcaniu się w szprychy.
Sakwy z serii Classic wyróżniają się sposobem zamykania. Zamiast rolowanego zamknięcia zastosowano tu ortalionowy komin z podwójnym ściągaczem oraz obszerne, nieodpinane kaptury nakładane od góry na sakwę i zapinane zatrzaskowymi klamrami. Rozwiązanie to przypomina klasyczne zamykanie plecaków górskich.
Do sakw z serii Classic możemy dopiąć dodatkowe kieszenie, dzięki czemu jeszcze zwiększymy ich pojemność.
4) Sakwy rowerowe z serii Crosso Expert
Sakwy Crosso Expert występują w wielkościach:
- Crosso Expert 60 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym
- Crosso Expert 40 litrów, przeznaczona do montażu na bagażniku tylnym, lub na bagażniku przednim
Tak samo jak sakwy z serii Twist, czy sakwy z serii Classic zostały one wykonane z Cordury, więc są w odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne oraz cechują się pełną wodoodpornością. Na tylnej części sakw znajdują się elementy odblaskowe, widoczne nawet z 600 metrów, co znacząco zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze. Sakwy od strony wewnętrznej wyposażono też w niełamliwe usztywnienia, aby zapobiegać ocieraniu się wypchanej sakwy o koło, czy wkręcaniu się w szprychy.
Sakwy z serii Expert to swoista kombinacja sakw Twist oraz Classic. Wyposażone zostały w rolowane zamknięcie wolne od pasków, czy suwaków, dzięki czemu zyskujemy większy komfort użytkowania sakwy. Standardowo, zrolowaną sakwę zapisany wytrzymałą klamrą wykonaną z Duraflexu. Aby mieć pewność, że woda nie dostanie się do środka, najlepiej jest zrolować sakwę 3-krotnie. Sakwy z serii Expert to kolekcja modułowa, możemy doczepić do niej odpinane klapy i dodatkowe kieszenie, dzięki czemu każdy rowerzysta może dostosować sakwy do własnych potrzeb oraz wymagań, jakie stawia przed nim wyprawa rowerowa.
Mam nadzieję, że powyższe uwagi pomogą Wam w doborze wyprawowej sakwy rowerowej, która spełni wszystkie Wasze oczekiwania :)
Patryk z campingshop.pl
Na podstawie 1opinii naszych klientów