Jak poprawnie zamontować sakwy rowerowe? Poradnik

Odpowiednio rozplanowany bagaż to klucz do powodzenia każdej wyprawy rowerowej. Z tego względu, sakwy rowerowe przytroczone do roweru, powinny być dobrze zabezpieczone. Jak zatem zamontować je w taki sposób, by uniknąć niemiłych niespodzianek? Specjalnie dla Was przygotowaliśmy poradnik zawierający kilka cennych wskazówek, które będą pomocne podczas pakowania się na podróż rowerem.

Bagażnik rowerowy

Najważniejszym elementem roweru, który pozwoli nam na odpowiedni montaż sakw, są bagażniki do roweru. Bagażnik to rzecz niezbędna  bez niego nie będziemy w stanie przewieźć żadnego większego pakunku. Wybór modelu, w głównej mierze zależny jest od konstrukcji naszego pojazdu. W ramie roweru powinny znajdować się specjalne otwory, które dedykowane są właśnie montażowi bagażnika. Nośność standardowego bagażnika, za sprawą kilku punktów zaczepienia, wynosi aż do 25 kg! Niestety, nie każdy rower je posiada otwory montażowe. Co w takiej sytuacji zrobić? Wyjścia są dwa i w obu przypadkach jedyną rzeczą, o której koniecznie trzeba pamiętać, jest uwzględnienie ograniczonej ładowności, przez którą zabranie cięższego sprzętu może być niemożliwe.

Jednym z rozwiązań jest bagażnik montowany za pomocą obejm, które montowane są bezpośrednio do ramy. Natomiast, drugie  znacznie popularniejsze  to bagażnik montowany za pomocą szybkozamykacza pod siodełkiem. Zamieszcza się go bezpośrednio na rurce wspierającej siodełko, czyli sztycy. Nośność takich modeli, ze względu na mniejszą ilość punktów mocujących, jest nieco niższa od standardowych bagażników. Jednak 8-10 kg powinno w zupełności wystarczyć do przewożenia ekwipunku przygotowanego na dwutygodniową wyprawę. Dobór takiego modelu montowanego do sztycy uzależniony jest również jej średnicą oraz materiałem z którego została wykonana. Dlatego przed zakupem warto najpierw dokonać pomiaru tej części roweru i sprawdzić czy nie została ona wykonana z włókna węglowego, które jest bardziej podatne na przeciążenia.

Systemy montażowe

Większość producentów dąży do ułatwienia rowerzystom procesu zamontowania sakw. System montażu o prostej konstrukcji, to również mniejsze ryzyko wystąpienia usterek  po prostu mniej elementów może ulec uszkodzeniu. Ze względu na tę cechę bardzo dużą popularnością cieszą się m.in. sakwy rowerowe Crosso, których montaż odbywa się za sprawą specjalnego naciągu. Na jego budowę składają się wytrzymałe paski, gruba i elastyczna guma oraz wytrzymałe haki. Założenie sakwy przy jego użyciu polega na zaczepienie haków i naciągnięciu taśmy tak, aby cały układ ściśle przylegał do bagażnika.

 

 

 

 

 

 

 

Równie prosty w obsłudze system znajduje się w sakwach tworzonych przez markę Ortlieb.System mocowania QL (dostępny w różnych wariantach) jest intuicyjny w obsłudze i nie wymaga zaopatrywania się w żadne dodatkowe narzędzia. W celu ich demontażu, wystarczy pociągnąć za górny uchwyt, co odblokuje zapadki blokujące haki i odchylić sakwę tak, by wyswobodzić rurkę bagażnika z dolnego haka. Ogromnym atutem jest obecność właśnie dolnego zaczepu, który jest regulowany, co pozwala na osadzenie sakwy rowerowej w dogodny dla nas sposób.

 

 

Na szczególne wyróżnienie zasługuje technologia MTX QuickTrack™, opracowana przez markę Topeak. Na budowę tego rozwiązania składają się specjalne szyny, na które wsuwana jest torba lub sakwy. Gwarantuje ono idealne dopasowanie poszczególnych elementów oraz zapewnia ich stabilność podczas jazdy. Obecność systemu MTX wiąże się również z pewnego rodzaju ograniczeniami, bowiem sakwy wyposażonej w taki systemem montażowy nie zamontujemy do innego bagażnika i odwrotnie  bagażnik Topeak nie posłuży nam do przewożenia sakw innej marki. Podejmując decyzję o zakupie produktu tej marki musimy mieć pewność, że to ona zagości na stałe w naszym ekwipunku rowerowym. 

 

Pojemność i rozmieszczenie sakw

Zanim przystąpimy do montażu sakwy na rower, powinniśmy dobrze zaplanować sposób w jaki spakujemy cały ekwipunek. Przy dłuższych wyprawach, dwie sakwy mogą okazać się niewystarczające. W takich sytuacjach warto rozważyć zredukowanie bagażu lub… zakup dodatkowych sakw. Jeżeli posiadamy już sakwy o pojemności do 30 litrów, a planujemy wyjazd na ponad tydzień, to zdecydowanie powinniśmy zaopatrzyć się w większe sakwy. Optymalnym rozmiarem będą modele o pojemności 60 litrów. Jeżeli taki układ, nadal będzie dla nas niewystarczający, to istnieje jeszcze możliwość zamontowania na bagażniku worka transportowego. Sprawdza się on idealnie do przewożenia większych gabarytów takich, jak namiot czy śpiwór. 

Przy zwiększającej się objętości i ciężarze bagażu istnieje duże ryzyko zaburzenia środka ciężkości roweru. Jak temu zapobiec? Posiadając zestaw, na który składają się zarówno sakwy tylne, jak i przednie, będzie nam o wiele łatwiej zachować nad nim kontrolę. Zasada jest bardzo prosta  na tylnym kole powinna być osadzona większość ciężaru, a przednie wystarczy jedynie dociążyć dla większej równowagi. Montaż przednich sakw bezpośrednio do ramy, ze względu na linki przerzutek i hamulców, może być problematyczne. Rozwiązaniem tego problemu jest dodatkowy bagażnik montowany nad przednim kołem. Sakwy umieszczone po jego bokach zapewniają odpowiednie rozłożenie ciężaru, co przekłada się na utrzymanie zwrotności pojazdu.

 


Monika z campingshop.pl

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię