Pravcicka Brama w Czeskiej Szwajcarii - opis szlaku

Pravcicka Brama to jedna z największych atrakcji Czeskiej Szwajcarii. Jest to również największa w Europie brama skalna, której szerokość to 26,5 metra, a wysokość otworu to 16 metrów. Wycieczka na Pravcicką Bramę od strony Hreńska należy do wycieczek dość łatwych, ale jednocześnie nieco wymagających. Warto zarezerwować sobie około 3-4 godzin (wybierając wariant Hreńsko – Pravcicka Brama – Hreńsko), aby ze spokojem móc wejść na wszystkie punkty widokowe, z których rozpościera się niesamowity widok na Bramę oraz całą Czeską Szwajcarię.

Pravcicka Brama Czeska Szwajcaria

Planując wycieczkę na Pravcicką Bramę możemy wybrać jedną z dwóch opcji – trasę czerwonym szlakiem turystycznym od Hreńska (9 km w dwie strony) lub trasę również czerwonym szlakiem od miejscowości Mezna Louka (12 km w dwie strony). Możemy również przejść cały czerwony szlak od Hreńska do Mezna Louka (10,5 km) lub w drugą stronę i następnie wrócić autobusem do miejscowości, w której zostawiliśmy samochód.

Trasa na Pravcicką Bramę czerwonym szlakiem od miejscowości Hreńsko (9 km i około 3-4 godziny)

Pravcicka Brama szlak Czeska Szwajcaria

Jadąc do Hreńska samochodem warto zostawić auto na jednym z parkingów na końcu Hreńska niedaleko odbicia żółtego szlaku do Wąwozu Edmunda. Obecnie (lipiec 2021) nie ma parkingu przy początku ścieżki na Pravcicką Bramę i należy rozpocząć trasę właśnie od miejscowości Hreńsko. Stąd czerwonym szlakiem idziemy na północny wschód około 30 min 1,6 km do miejsca, w którym czerwony szlak odbija na północ w kierunku Pravcickiej Bramy. Ścieżka najpierw prowadzi nas dnem doliny, aby po 900 metrach (około 25 min) odbić w prawo i zakosami piąć się do góry przez las. Pierwszą atrakcją na szlaku są opadające pionowo na ścieżkę masywy skalne u podnóża których poprowadzony jest czerwony szlak. Po kolejnych 900 metrach (25 min) dochodzimy do odbicia szlaku w prawo do Jaskini Czeskich Braci. Tak naprawdę jest to duża jama pod olbrzymią podciętą skałą. Odbicie ma zaledwie 120 metrów, także warto tu zajrzeć. Wracamy na główny szlak.

Pravcicka Brama jaskinia Czeska Szwajcaria

Pravcicka Brama Czeska Szwajcaria

Podchodząc pod Pravcicką Bramę już od dołu widzimy fragmenty bramy oraz dawnego pałacyku Sokole Gniazdo, w którym obecnie mieści się restauracja. Widoki są niesamowite, jednak najlepsze jeszcze są zdecydowanie przed nami. Wstęp na Pravcicką Brane jest płatny 95 koron od osoby dorosłej (lipiec 2021). Na szczycie mamy do dyspozycji restaurację, toalety, taras widokowy pod samą bramą oraz trzy ścieżki na punkty widokowe. Warto się na nie wybrać, w szczególności na dwa punkty, na które ścieżka odbija zaraz po kasie i bramce wejściowej w lewo.

Pravcicka Brama punkty widokowe Czeska Szwajcaria

Ścieżka na punkty widokowe znajdujące się na wierzchołkach skał po przeciwległej stronie jest miejscami dość wąska i początkowo trzeba wspiąć się po schodach. Ale to co czeka nas na górze sprawia, że naprawdę warto się nieco natrudzić. Z góry rozpościera się widok na Dlouhodolske Steny oraz po drugiej stronie na Pravcicką Bramę. Widoki są niesamowite.

Aby dojść do trzeciego punktu widokowego należy wrócić do restauracji i przejść pod sklepieniem Bramy Pravcickiej i udać się ścieżką po prawej stronie. Stąd rozciąga się przepiękny widok w kierunku południowym.

Czeska Szwajcaria Pravcicka Brama

Pravcicka Brama restauracja

Następnie można wrócić tą samą drogą do samochodu lub iść dalej czerwonym szlakiem w kierunku miejscowości Mezna Louka, a następnie wrócić autobusem do Hreńska.

Trasa na Pravcicką Bramę czerwonym szlakiem od miejscowości Mezna Louka (12 km i około 4,5 – 5,5 godziny)

Wybierając się na Pravcicką Bramę od miejscowości Mezna Louka zostawiamy samochód w centrum miejscowości i wyruszamy czerwonym szlakiem w kierunku Pravcickiej Bramy. Pierwsze atrakcje na szlaku pojawiają się po około godzinie marszu (2,7 km) i są to skały Kridelni Stena. Widoki są bardzo ładne, a my dalej kierujemy się czerwonym szlakiem w kierunku Bramy. Po kwadransie (800m) dochodzimy do punktu widokowego po lewej stronie od szlaku. Po kolejnych 35 minutach (1,5 km) dochodzimy do odbicia w prawo ścieżki na Pravcicką Bramę. Jeśli chcemy dojść do Jaskini Czeskich Braci musimy iść czerwonym szlakiem dalej prosto przez około 200 metrów i dojść do odbicia w lewo ścieżki do jaskini. Wracamy do ścieżki w kierunku Pravcickiej Bramy i wspinamy się do góry.

Opis punktów widokowych w okolicy Pravcickiej Bramy znajduje się powyżej w akapicie o trasie na Pravcicką Bramę czerwonym szlakiem od miejscowości Hreńsko.

Następnie można wrócić tą samą drogą do samochodu lub iść dalej czerwonym szlakiem w kierunku miejscowości Hreńsko, a następnie wrócić autobusem do Mezna Louka.

Kasia z campingshop.pl

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie
napisał/a: pravcicka brama
Super! świetny wpis i fajna wycieczka
napisał/a: Czeska Szwajcaria opinia
Bardzo polecam wycieczkę na Pravcicka Bramę :) Cała Czeska Szwajcaria jest świetna